lauantai 2. joulukuuta 2017

Pararata korkattu!

  Sain vihdoin tehtyä sen!! Ratsastettua sen hemmetin pararadan, jonka olen jo moneen kertaan ehtinyt uhota ratsastavani. Ja jos rehellisiä ollaan niin tein sen sitten suoraan kahtena...

  Mutta antakaa mun aloittaa aamusta, sillä siitäkin haluan kertoa. Joulukuu nimittäin aukaistiin kouluratsastusjumpalla yhdessä Sanin kanssa ja siitä tulikin ihan hyvää jälkeä. En ollut hetkeen aikaan mennyt Sanilla ja se oli todella kiva pitkästä aikaa (en edes muistanut, että se voi olla noinkin kiva). Jotenkin vaan kaikki oli kunnossa; hyvä tunti, hyvä aihe, hyvä hevonen ja mikä kummallisinta, jopa meikä ratsasti lähes omalla tasollaan :O Mun täytyy sanoa (vaikka aika muistoja kultaakin) että väittäisin tämän olleen paras tunti kymmeneen vuoteen. Jotenkin vaan tuntui, että kaikki oli kohdallaan.

  Iltapäivällä jatkettiin Blondin kanssa rataharjoituksissa. Mulla oli vähän sellainen asenne, että silmät kiinni ja sinnepäin, joten ajattelin etten tee edes juuri minkäänmoista alkuverkkaa. Ja tämä olikin ensimmäinen kerta ikinä, kun menen radalle ravattuani kaksi kierrosta ja tekemällä laukannostot molempiin suuntiin. Blondi oli hyvin menossa, joten en halunnut tappaa sen menohaluja verkkaamalla "turhaan" ja aamupäivällä Blondin kanssa oli ratsastaja tehnyt sen verran hyvää työtä, että Blondi oli ns. säädöillä vielä. Kokeilin, että se on kuulolla eteenpäin ja se riitti mulle.

  Ratsastin päänaukaisuratana käyntiohjelman, sillä koen yhäkin että pystyn ratsastamaan omalla tasollani tällä hetkellä vain käynnissä. Sitäpaitsi käynnissä jää aikaa ratsastaa kulmat ja huolelliset tiet, kun muissa askellajeissa ne on vähän sinnepäin... Blondi pokkasi vapaasta käynnistä jopa ysin ja arvostelussa luki, että se oli kauniisti esitetty. Olemme siis ilmeisesti tuomarin kanssa samaa mieltä siitä, että olen parhaimmillani ratsastaessani käyntiä vapain ohjin :D Mutta siitähän on hyvä lähteä petraamaan.



  Prosentteja kerättiin 73, joten tuo oli ihan kohtuuhyvä rata, vaikka sössinkin molemmat 8m voltit melkein kympeiksi. Myös pysähdykset jäivät 6 ja 6,5, joten olisi ehkä kannattanut alkuverkassa testata se pidätteiden läpimenopuoli myös ;) Muut arvostelukohdat olivat seiskaa ja kasia.

  Toisena ratana heti käyntiohjelman perään ratsastin V-luokan helpoimman radan (2002/2006). Etukäteen vähän kritisoin itseäni siitä, että piti sitten Blondi valita siihenkin, kun olisi voinut ottaa paljon helpommankin hevosen... Mutta ehkä mun vaan piti tehdä tämä Blondin kanssa, koska se on kuitenkin mun hyvänmielen hevonen.

  Blondi oli melko railakas tällä radalla. Hyvä, että se meni eteenpäin, mutta pitäisi vähän osata himmatakin. Se meiltä nyt jäi tällä kertaa ja siirtymiset alaspäin olivat hyvin pitkälle jyrkkiä. Toisaalta maininta "energinen laukka" ja lopussa yhteenvetona "energinen suoritus" on Blondille kyllä aika bueno ;) Siirtymiset oli vähän mitä sattui tulemaan, mutta prossia kuitenkin 67. Joten kai tuohonkin rataan voi olla tyytyväinen.


  Ja kyllä mä olenkin. Tuomari oli kirjoittanut paperiin, että "sujuvaa, miellyttävää yhteistyötä" ja sanoi henkilökohtaisesti että me ollaan ihan lupaava ratsukko. Ja Blondi on täyden kympin hevonen, kaikki kunnia sille! Takaosaan lisää voimaa ja sitä kautta kokoamiskykyä, niin kyllä sillä tässä Suomen tasolla potkisi (joku. En minä! Mun pitää vielä opetella ratsastamaan ennenkuin se joku voisi olla minä...)

  Mutta hei, Bucket Listin kohdan  "ratsasta pararata" saa nyt rastittaa!! Eikä tartte enää ikinä sitä tehdä jos ei halua :)

 PS. Kuvia saati videoita ei ole. Mun kuvaaja sippas.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hae tästä blogista

Suositut tekstit