torstai 1. syyskuuta 2016

Psykologinen testi

  Tuskin olen täällä maininnut, että isäntä lähti avoimeen yliopistoon lukemaan psykologiaa ja meikäläinen tietenkin ottaa siitä myös kaiken mahdollisen irti vilkuilemalla isännän opintomateriaalia. Yhtenä päivänä he olivat tehneet yhden psykologisen testin ja apinana halusin itsekin tehdä samaisen.

  Ja vaikka testin tulos oli itselleni selvä ja tunnistin siitä itseni todella hyvin, antoi se kuitenkin ajattelemisen aihetta.

  Tein testin kahtena eri persoonana; kotiminänä ja työminänä. Kotiminä oli hieman armollisempi eikä siitä sen enempää. Työminä taas heijasteli vahvasti sitä, minkä olen tiennytkin jo: olen yksinäinen susi. Hyvin itsenäinen, jolla on tarve saada pitää ohjat omissa käsissä. Yllätyksenä tuli se, etten saanut ainuttakaan merkintää ns. tiimiruutuun. Tarkoittaa siis että EN ole mukautuva, yhteistyöhaluinen (ööö?), sovitteleva, kuunteleva, kärsivällinen... Suoraan sanottuna en ole hyvä tiimin jäsen ollessani työläisten joukossa. Sitävastoin olen hyvin assertiivinen (http://puhetyo.fi/2013/05/15/tunnistatko-assertiivisen-aggressiivisen-ja-epaassertiivisen-viestinnan/) eli ylläolevasta linkistä kopioituna "osaan ottaa huomioon sekä omat että toisten oikeudet viestintätilanteessa". Itse tulkitsen omalla kohdalla sen osuvan nimenomaan siihen tilanteeseen, kun ollaan johtavassa asemassa.

  Tiivistettynä; olen hyvä tyyppi johtavassa asemassa, mutta ihan syvältä rivityöläisenä :D Okei... Ehkä tässä on hieman pureksittavaa ja itsereflektointia tehtävänä.

  Yhdellä sanalla testi kuvasi minua "käynnistäjänä". Olen itsenäinen, päättäväinen, käytännöllinen, nopea, tuloshakuinen, riskejä ottava, suorapuheinen ja ohjat käsissä pitävä. Tunnistan kaikki itsessäni. Seuraavaksi eniten tuloksia tuli "innostaja" -ruudusta. Sen mukaan minusta löytyy myös herkästi innostuvuutta, ulospäinsuuntautuneisuutta, eläytyvyyttä, spontaaniuutta, ennakkoluulottomuutta, välittömyyttä ja tunteiden ilmaisua sekä ihmissuhteisiin keskittyvyyttä.

  Ruudukon mukaan mua kuvasi sanat hallitseva, asiakeskeinen, ihmiskeskeinen, assertiivinen. Mukautuvuus jäi täysin miinukselle. Kotiminänä ruudukkoni ulottui myös tiimiruudukkoon, joten ilmeisesti ominaisuudet on jossain kyllä olemassa, mutta en ole osannut (tai halunnut) ottaa niitä käyttöön työelämässä.

  Testin perusteella pitää varoa jyräävyyttä. Suora ja jämäkkä, hallitseva toimija voi joskus olla suorastaan jyräävä. Se on äärilaita, johon tunnustan joskus meneväni, mutta sitä mun täytyy oppia hallitsemaan.

  Minä tunnistin itseni, tunnistitko SÄ mut?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hae tästä blogista

Suositut tekstit