sunnuntai 19. kesäkuuta 2016

Sopeutumisen vaikeus

  Ehdin vihdoin hieman selailla tällä viikolla ilmestynyttä Avainta (Neurologinen aikakauslehti Neuroliiton jäsenille) ja löysin sieltä mielenkiintoisen, itseäni koskevan artikkelin. Yhtenä asiantuntijana siinä oli psykologi Terhi Runsio, jonka vetämällä kurssilla olin (muistaakseni) 2012. Hyvä tyyppi, puhui pelkkää asiaa jo silloin, joten lukaisin artikkelin ihan jo sen vuoksi. Lopussa oli allaoleva kuva, jonka halusin tähän kopioida.

                                                              (Avain 03/2016)

  Olen miettinyt sitä aikaisemminkin, mutta nyt olen asiasta täysin varma. Kolmas kohta yo listassa: mielihyvää tuovan toiminnan lisääminen. Meikä sitten meni ja poisti sen kokonaan. Hevoset ja ratsastus on läpi elämän ollut mulle SE juttu enkä mä muusta oikeastaan edes tiedä. Mun elämä rajoittui neljän seinän sisälle piehtaroimaan sairauden tuomassa tuskassa ja epätoivossa. Jos ihan rehellisiä ollaan, ei yksinkään noista listan kohdista silloin täyttynyt. Päinvastoin, sain diagnoosiksi sopeutumis- ja sekamuotoisen ahdistushäiriön.

  Nyt 6-8 vuotta jälkeenpäin (mistä nyt haluaa laskea; 6 vuotta diagnoosista, 8 vuotta ensimmäisistä oireista) löydän itsestäni noita kaikkia kohtia joko enemmän tai vähemmän, ja mun elämänlaatu on tällä hetkellä parempi kuin viimeiseen melkein kahteenkymmeneen vuoteen! Ja suurimmaksi yksittäiseksi tekijäksi nostan sieltä nelijalkaisten pariin palaamisen. Kaiken muun olisin saattanut saada noista aikaiseksi ilman hevosiakin, mutta tuo kohta 3 ei olisi missään nimessä koskaan toteutunut samalla lailla kuin hevosten kanssa.

  Se vaati tiettyjen palasten loksahtamista kohdalleen, mutta mulla on kuitenkin jossain sisällä usko, että asiat menee tässä elämässä just niinkuin niiden on tarkoitettukin menevän. Kun aika oli kypsä, mulle ojennettiin tieto Harmoniatallista. Tulokset voi lukea tästä blogista ;)

  Kahdesti olen tehnyt saman virheen (kuvitellut pärjääväni ilman hevosia) ja olen tietyissä asioissa hyvin kovapäinen ja kantapään kautta oppia hakeva, mutta jos vielä kolmannen kerran meinaan toistaa saman virheen, niin tällä tekstillä annan kaikille luvan kajauttaa mua haluamallaan kättä pidemmällä kupoliin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hae tästä blogista

Suositut tekstit